Nasze produkty

Produkty

Model pracy z uczniem przybywającym z zagranicy do obcego kraju

Model pracy z uczniem przybywającym z zagranicy do obcego kraju

Czym jest Model pracy z uczniem przybywającym z zagranicy do obcego kraju?

Model pracy z uczniem przybywającym z zagranicy do obcego kraju (adaptacja ucznia cudzoziemca) jest integracyjnym model edukacyjnym wspierającym trudne doświadczenie jakim jest proces migracji i adaptacji dzieci (6-14 lat), pomoc integracyjnym społecznościom szkolnym oraz wszystkim uczniom w przeciwdziałaniu i łagodzeniu ryzyka niepowodzeń w szkole i przedwczesnego kończenia edukacji.

Zawiera on opis etapów pracy z uczniem przybywającym z zagranicy do obcego kraju (kultury) i rozpoczynającego naukę w nowym systemie edukacji. Obejmuje wszystkie etapy – od podjęcia decyzji o przeprowadzce za granicę do pierwszych kilku miesięcy w nowej szkole. Model angażuje również społeczność lokalną oraz kładzie duży nacisk na międzykulturowe podejście do nauczania i uczenia się oraz do procesów grupowych i indywidualnych w klasie.

Model jest autorskim pomysłem i w dużej mierze opiera się na bezpośrednich doświadczeniach partnerów projektu, przykładach dobrych praktyk w edukacji oraz części teoretycznej.

 

Dla kogo jest Model?

Model przeznaczony jest dla kadry zarządczej i pedagogicznej szkół podstawowych:

  • dyrektorów,
  • personelu szkoły,
  • nauczycieli,
  • wychowawców
  • psychologów.

 

Korzyści

  • Przygotowanie kadry szkolnej i społeczności uczniów do przyjęcia ucznia cudzoziemca
  • Kompleksowe wsparcie emocjonalne, społeczne, edukacyjne i kulturowe dziecka w procesie przeniesienia do nowego kraju i szkoły, szczególnie na początku nauki
  • Przygotowanie lokalnej społeczności i rodziców do przyjęcia ucznia cudzoziemca

 

Z czego składa się Model?

Model składa się z:
  1. Części teoretycznej – Specyfika ucznia przybywającego z zagranicy do obcego kraju
  2. Części praktycznej – Model składa się z kilku etapów:
    • Działania rodziców, szkoły, którą opuszcza uczeń oraz zadania nowej szkoły oraz społeczności szkolnej przyjmującej ucznia cudzoziemca
    • Przyjazd do obcego kraju oraz pierwszy kontakt ze szkołą
    • Pierwszy dzień w szkole
    • Kolejne dni adaptacji w szkole
Aneksów (praktyczne materiały do wykorzystania w pracy):
  • Kwestionariusz orientacyjny (dane ucznia, ścieżka edukacyjna, zasoby, funkcjonowanie ucznia, potrzeby i oczekiwania rodziców)
  • Indywidualny Plan Adaptacji ucznia
  • 4 scenariuszy lekcji

Na każdym kroku uwzględnione są oczekiwane zadania względem wszystkich stron zaangażowanych w proces adaptacji ucznia oraz obszary współpracy. Dodatkowo, omówiona zostaje rola Asystenta Międzykulturowego wspierającego proces adaptacyjny.

Model School Adapt został opracowany, aby rodziny migracyjne oraz dzieci w procesie adaptacji